Gyökérkezelés

500px-Root_Canal_Illustration_Molar.svgA gyökérkezelés célja, mindig az olyan fogak megmentése, melyekben a fogbél, azaz a fog szövetes, élő állománya már elhalt. A fog belsejénekaz elhalását, többnyire annak gyulladása, vagy egy mélyen lévő szuvasodás, ritkább esetben valamilyen sérülés – melyek a fogbelet tápláló erek sérülését okozza – okozhatja. Néhány éve a fogbél elhalását a fogak eltávolításával kezelték. Ma azonban a fogak eltávolítására már nincs szükség, az elhalt fogbéllel, de egyébként egészséges (vagy helyreállítható módon sérült vagy szuvasodott) zománccal rendelkező fogak gyökérkezeléssel még megmenthetők.

Hogyan zajlik a gyökérkezelés?

A gyökérkezelést helyi érzéstelenítésben végzik. A kezelés első lépéseként a fogorvos egy járatot fúr a fogba a fog koronáján keresztül, hogy elérje a foggyökér-csatornát. Ez után egy speciálisan erre a célra kifejlesztett eszköz segítségével eltávolítja a gyökércsatornából az élő szövetet.  A gyökérszövet eltávolítása után  a fogorvos kitágítja a gyökér üregét. (A tágításra azért van szükség, hogy abba biztosan és stabilan tudja a későbbiekben elvégezni a sterilizálás egyes lépéseit, a gyökércsatorna szárítását és a gyökértömés tartós, falálló behelyezését.)

guttaperchaMiután a gyökércsatorna megfelelően ki lett tisztítva és megfelelő módon elő lett készítve, az orvos steril papírcsíkok segítségével kiszárítja azt. Mivel az esetek többségében a gyökérkezelés szükségességét a gyökércsúcs körüli gyulladás teszi szükségessé, a kiszárított gyökércsatornába először gyógyszeres tömés, majd ideiglenes tömés kerül. A fog korona részében képzett üreget szintén ideiglenes töméssel zárjuk le. Ez a tömés különösen a rágófogak esetében a rágás következtében gyakran kiesik a következő kezelés előtt,  amennyiben azonban a gyökértömés stabilan a helyén marad, ez a kezelés sikerességét nem befolyásolja.

root_canal_after_xray_case1A következő alkalommal történik a gyökércsatorna végleges lezárása. Ez egy speciális anyaggal történik, amely egyrészt késlelteti a gyökérkezelt fog kiszáradását, másrészt antibakteriális hatása révén biztosítja a lezárt foggyökér sterilitását. A gyökértömés akkor megfelelő, ha “falálló”, tehát teljesen kitölti a gyökércsatorna üregét. Ezt  az orvos a gyökértömés befejezése után készített röntgenfelvétel segítségével ellenőrzi. Amennyiben a gyökértömés megfelelő és a gyökérkezelt fog a két kezelést követően panaszmentesnek bizonyult (az ideiglenes gyökértömés után a fog egy rövid ideig érzékeny lehet, panaszról akkor beszélhetünk, ha erős és tartós fájdalom jelentkezik az ideiglenes tömés behelyezését követően), a kezelést esztétikus fedőtöméssel fejezzük be, így visszaállítjuk a fog természetes rágófelszínét is.

A gyökérkezelés végleges és tartós megoldás a fog megmentésére?

Sajnos nem. A gyökérkezelés egy kísérlet a fog megmentésére, bár szerencsére az esetek többségében egy sikeres és hatékony módszere annak. Mivel a fog élő szöveteit a gyökérkezelés során teljesen el kell távolítani, ezért a fog idővel kiszáradhat, így könnyebben kopik, vagy törik, sőt, el is színeződik. Természetesen a gyökértömő anyagok a kiszáradást és a törést késleltetik, illetve az egyéni tényezők (rágás erőssége, szájápolási szokások stb.) is erősen befolyásolják, hogy a gyökérkezelt fogat kinél mennyi idő múlva szükséges fogpótlással helyettesíteni. Ez első hangzásra ijesztő is lehet, de egy nagy szakmai gondossággal, odafigyeléssel, helyesen végzett munkát követően a megfelelő szájápolási előírásokat figyelembe véve a gyökérkezelt fog akár évtizedekig is panaszmentesen a helyén maradhat.

Egy ülésben nem végezhető el a gyökérkezelés?

A legújabb szakmai kutatások és eredmények, illetve a technika fejlődése elviekben lehetővé tenné, hogy egy fog gyökérkezelése egy ülésben is elvégezhető legyen. Ez különösen egy gyökerű fogakra lehet igaz. Az orvosi gyakorlat azonban azt mutatja, hogy sokkal szerencsésebb, ha a gyökércsatorna megnyitása és végleges lezárása között pár nap eltelik, ugyanis elképzelhető – és nem ritkán elő is fordul, hogy egy röntgenárnyékot még nem adó gyulladásos folyamat a gyökérkezelés azonnali befejezése után pár nappal olyan fájdalmat okoz, ami indokolttá teszi a további kezeléseket (gyógyszeres tömések sorozatát) és így a gyökértömés, továbbá a fedőtömés eltávolítását is. Ez így sem időt, sem pénztárcát nem kímél, ezért érdemes a gyökérkezelést egy ideiglenes töméssel kezdeni, és pár nap panaszmentes periódus után végleges tömésre cserélni azt.