Szájsebészet

Egyes esetekben vagy sürgősségi, vagy előre tervezett módon a szájsebészeti beavatkozás válik szükségessé. Rendelőnkben a szájüregi kisműtétek többségét szakorvosaink révén el tudjuk végezni. Alább a lehetséges műtéti beavatkozások egy kis részéről adunk tájékoztatást, azokról, amelyek elvégzése tapasztalataink szerint a legtöbbször tűnik indokoltnak.

Beékelődött (impaktált) fogak eltávolítása

Előfordul, hogy egyes fogak nem, vagy csak részben nőnek ki és az állcsontban maradnak.  Ezek a fogak gyulladást, vagy akár cisztákat is okozhatnak. Érdemes ezeket a fogakat mielőbb eltávolítani, a miattuk kialakult gyulladás ugyanis komolyabb szövődményekhez vezethet.

Fog- és foggyökér eltávolítás

Létezik az ún. sebészeti fogeltávolítás (fogeltávolítás feltárásban), ami akkor szükséges, ha fogóval nem sikerült eltávolítani a fogat. Ez az esetek többségében a fog körüli csontszövet eltávolításával, a fog kiemelésével majd a fogmeder felett a fogíny varratokkal történő zárását jelenti. Foggyökér eltávolítás szükséges akkor, ha a korábbi foghúzás alkalmával bent maradt  a gyökér egy része, vagy ha a fog gyökerei annyira görbék, hogy a korona és a gyökér eltávolítása egy lépésben nem megvalósítható.

Bölcsességfog eltávolítása

A bölcsességfogak kibújásához gyakran nem áll rendelkezésre elegendő hely. Az ilyen fogak mellett fájdalmas, gyulladt ínytasak alakulhat ki, a többi foghoz képest gyakoribb a bölcsességfogak szuvasodása, illetve előfordul hogy a többi fogat megnyomják,ami fogtorlódáshoz és harapási rendellenességhez vezet. A bölcsességfog fogóval és műtéttel való eltávolítása is nagyobb körültekintést igényel a többi foghoz képest különösen az alsó állcsontban, ott ugyanis a bölcsességfog pozíciójával szinte azonos pozícióban található az állkapcsot beidegző ideg belépési helye.

Gyökércsúcs eltávolítás (resectio)

Ez a sebészeti módszer általában az utolsó kísérlet a fog megtartására, melyet csak gyökérkezelt fog esetében végeznek.  A műtét során az orvos a fog gyökércsúcsát távolítja el abban az esetben, ha a gyökérkezeléssel nem sikerült megszüntetni a gyökércsúcs körüli gyulladást.

Állcsont és ínykorrekciós, koronahosszabbító műtétek

Olyan ciszták és gyulladásos megbetegedések kezelését is a szájsebészet végzi, amelyek az állcsontot érintik. Némely esetben előfordul, hogy a fogpótlás készítése előtt, sebészi korrekciókat kell a csontállományban vagy az ínyben elvégezni, a pótlás sikeres rögzítése, elhorgonyzása érdekében.